Invierea Domnului este
evenimentul fara pereche in istoria lumii. Importanta ei intrece in mod absolut
tot ce se intampla si se poate intampla in univers. Numai creatiunea lumii mai
are aceasta importanta si calitate. Ca si creatiunea tot asa si invierea, nu
sunt evenimente propriu-zis istorice, intrucat nu se datoresc unor cauze
imanente, nu pot fi explicate si prevazute ca provenind din concursul fortelor
si imprejurarilor naturale antecedente. Invierea Domnului nu se datoreaza
vreunei puteri din natura omeneasca a Domnului, sau altor puteri naturale de
primprejur. Invierea Domnului nu este o veriga ce se insira in lantul vietii
istorice ca toate celelalte intamplari. De aceea cauza care a produs invierea
nu s-a putut vedea in lucrarea ei, fiind transcendenta mijloacelor de
investigatie si de constatare omeneasca.
Daca ar fi vazut pe Domnul dupa moarte
cineva fara credinta ar fi cautat, desigur, o explicatie naturala a acestui
fapt sau l-ar fi considerat o enigma a carei explicatie naturala nu se poate da
inca, dar se va putea in viitor. Si aici, ca si la creatiune, toate
explicatiile acelea se pot usor destrama si exista foarte multe consideratii
cari mana mintea spre acceptarea invierii prin Dumnezeu, dar pozitiv, empiric
si deci absolut constrangator, lucrul nu se poate vedea. Credinta isi pastreaza
si aci rolul hotarator. Se vede ca e destinul nostru cat suntem in forma
actuala de existenta sa nu ne putem apropia de lucrarile si de prezenta lui
Dumnezeu prin vedere, prin constatare indubitabila, ci prin credinta, prin
ascultarea si acceptarea smerita a asigurarii ce ne-o da prin cuvantul Sau. Prin
inviere El scoate lumea din starea bolnava in care s-a rostogolit, inaltand-o
la o stare a carei bogatie, plenitudine si fericire nici nu ne-o putem
inchipui, asa cum nu-si poate inchipui omul mereu bolnav starea de perfecta
sanatate. Daca prin pacat s-a introdus in viata de la Dumnezeu boala radicala,
prin inviere aceasta boala e eliminata. E de crezut ca fara caderea in pacat
n-ar fi intervenit inviere, asa cum peste tot n-ar fi avut loc intruparea
Fiului lui Dumnezeu. In Iisus Hristos viata cea noua, eshatologica, e
realizata. El este incepatura pentru toti cari cred in invierea Lui, pentru
intregul univers, care actual boleste. Viata cea noua nu este numai promisiune,
ci este in El realizata, prezenta. Noi insa traim mai departe in istorie, dar
cu ochii credintei si ai sperantei spre El, spre viata cea adevarata, deplina,
ultima si fara de moarte.
Cand zicem cu credinta: Hristos
a inviat! afirmam implicit: Noi toti vom invia!
Dumitriu Staniloae Sfintele
Pasti, 1937
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Parerea voastra conteaza